tisdag 5 februari 2008

Såhär undviker spelföretag att deras spel piratkopieras

Vad har mmorpgs gemensamt? Jo dom har inget värde även fast dom piratkopieras, det går till och med att ladda spelen dom gratis från respektive hemsida.

Varför? Jo, för att kunna spela måste du logga in på deras server för att verifiera dels din nyckel, och dels för att komma åt dina karaktärer.

Att du betalar en månatlig summa pengar, har dock inget att göra med att du måste göra det för att få tillgång till din karaktär som du spelar med.

När jag läser en blogg från en utvecklade av COD4 så undrar jag om jag missat något totalt, eller om dom är helt efterblivna.

They Wonder Why People Don't Make PC Games Any More

On another PC related note, we pulled some disturbing numbers this past week about the amount of PC players currently playing Multiplayer (which was fantastic). What wasn't fantastic was the percentage of those numbers who were playing on stolen copies of the game on stolen / cracked CD keys of pirated copies (and that was only people playing online).

Så vart vill jag komma? Jo, hela grejen med COD4 innebär ju att man har en internet-uppkoppling och kan spela med och mot andra på internet. Varför har dom inte helt enkelt krävt att klienten måste logga på en central server där karaktären sparas, för att vidare ge access till internetmöjligheterna? Jag lovar att underhållningskostnaderna för en sådan server är en spottstyver jämnfört med dom minskade intäkterna från piratkopieringen.

Visst skulle gruppen som crackar spelet kunna utveckla någon form av autentiseringsserver, lägga ner månader för att få till det. Men det är ytterst få människor som är villiga att dels vänta på att något liknande skapas, och dom som väl kommer nyttja det är förmodligen ingen som skulle betala för spelet i alla fall. Det skulle bli alldeles för komplicerat att skriva om hela kåden i ett spel.

Så iden är ju enkel, skriv på spelkartongen att spelet kräver en internetuppkoppling även fast det är ett helt single player lir. När man sedan spelar så registrerar man ett konto hos en central server, och där kan man sedan välja vad som skall sparas central.

Jag skulle t.ex föreslå att karaktären sparas om man spelar något single player RPG, om det är ett bilspel så läggs sparfilerna där för hur långt man kommit, för ett strategispel så är det enda sättet man kan spara för dagen när det är dags att sova. Eller varför inte att om man klarar en bana så måste den informationen kunna sparas på den centrala servern för att fortsätta till nästa bana.

Det innebär att man skulle kunna lägga ut spelet helt gratis att ladda ner, men för att kunna spela mer än mer eller mindre ett "demo" av produkten så krävs det att man faktiskt köper spelet med tillhörande nyckel. Att en kartong ska symbolisera vad man köpt är för länge sedan förlegat. (hej cd och dvd-skivor)

Finns även att läsa lite mer här.

Inga kommentarer: