tisdag 5 februari 2008

Pris på film

Vi diskuterade lite under lunchen vad man kan tänkas betala för att se på en film. Ungefär 25 kronor var det som vi landade på ungefär.

Det är 25 kronor som direkt skulle gå till filmbolagets pengapung, och inte en massa mellanhänder som distrubitörer och butiker. Så nog skulle det vara mer än vad dom i dagsläget skulle tjäna.

Sen pratade vi om hur skönt det skulle vara att kunna gå in på en sajt, och tanka hem filmen som man vill se utan en massa krångel. Fick tips om att SF har en sida där man kan köpa filmer så jag blev naturligtvis intresserad.

99 kronor i månaden så får man se 25 filmer, det var förvisso lite blandad kompott men jag kände igen åtminstonde ett par nya filmer som är aktutella på biograferna just nu (tror jag iaf)

Men, insåg jag.. man måste streama dom via sin dator, och sedan koppla datorn till tv'n för att kunna sitta i soffan och pösa.

Men vafan, varför kan jag inte ladda hem filmen och själv bränna ut den på en dvd för att se vart och när jag vill? Det finns ju ingen risk att jag skulle kolla på filmen mer än en gång iaf, och jag tror inte jag är någon minoritet.
Kan det vara för att dom är rädda för är att filmen skulle kunnas sprida och kopieras. Men hellu, välkommen till verkligheten.

Vill man så kan man redan ladda hem precis vilken film man vill, olagligt. Så varför är dom rädda för att släppa filen fri.
Ska man behöva bli bestraffad för att man vill betala för sig..?

Inga kommentarer: